A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi

Yoga étrend

A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi

Olvass további cikkeket Jógikus táplálkozás 1. A sejtpusztulás és újraképződés miatt a testünk folyamatosan kicserélődik, és aztán abból az anyagokból tevődik yoga étrend, amelyeket az étkezés során magunkhoz veszünk, így végtelenül fontos a minőségi táplálkozás. A táplálkozás meghatározása és szintjei A teremtett világban minden élőlénynek, így nekünk, embereknek is négyféle ösztönös cselekvésünk van: evés, alvás, párzás és védekezés.

A négy ösztönös cselekvésből az egyik az evés. A modern és az ősi kultúrák egyértelműen utalnak arra, hogy a táplálkozás nagymértékben befolyásolja az életünk minőségét. A nyugati tudományos definíció szerint a táplálkozás olyan élettevékenység, mellyel az élőlények a szervezetük felépítéséhez szükséges anyagokat biztosítják. A szervezet táplálékot vesz fel, amit vérhálózat útján juttat el a sejtekhez. Ezzel szemben a keleti, ájurvédikus ami a védikus írások részét képezi definíció szerint a táplálkozás egy olyan élettevékenység, mellyel az élőlények tápanyagokkal látják el testüket, energiával töltik fel szervezetüket és építik tudatukat.

A definíciók alapján érezhetjük, hogy az ősi hagyományban mélyebb megértés rejlik a táplálkozást illetően, mint a modern megközelítésben. A jóga tanításainak fényében a megfelelő táplálkozást három szinten lehet elemezni: 1. A testi szint az anyagi testet és annak összetevőit jelenti. E szint elemzésében az alábbi cikk lesz segítségünkre.

A mentális szint a tudatra vagyis az elmére, intelligenciára és hamis önazonosításra utal, amelyek működését a védikus személyiségmodell és a kötőerők kapcsolata által érthetjük meg. A lelki szint pedig az önvalót jelenti, amely valódi lényünk. Az önvaló tudományában a vaisnava yoga étrend fog kalauzolni bennünket. Ez utóbbi két szintet másik két cikkben fogjuk kitárgyalni. A testtípusok szerinti yoga étrend Az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb biztosítéka, hogy a testtípusnak prakritinek megfelelő étkezéssel fenntartjuk a legmegfelelőbb dósa összetételt.

A dósák tulajdonságai közül amelyek meghatározzák az ételek minőségét hatot emelünk diéta oázis, amik a következők: hideg-meleg, könnyű-nehéz, valamint az olajos-száraz. A váta és kapha hideg, a pitta meleg. A váta és pitta könnyű, a kapha gyors fogyókúra étrend. A pitta és kapha olajos, a váta száraz.

Ugyanígy a hat alapvető íz édes, savanyú, sós, keserű, fanyar, csípős is rendelkezik bizonyos, a dósákra jellemző tulajdonságokkal. A kapha alapvetően édes, a pitta savanyú, váta pedig yoga étrend.

Ennek megfelelően egy bizonyos dósa túlsúlyával rendelkező egyénnek az olyan tulajdonságú és ízű ételeket kell fogyasztania, amelyek az adott dósát fogyókúra bébiétellel, tulajdonságait csökkentik. A következőkben felsorolásra kerülnek az egyes dósák számára kedvező azokat harmonizáló és kedvezőtlen azokat növelő tulajdonságok és ízek, valamint a megfelelő étrendjük yoga étrend szabályai.

A dósákról és a testtípusokról IDE kattintva található egy részletes cikk. A váta étrend Kedvező: meleg, nehéz, olajos, édes, savanyú, sós ételek. Kedvezőtlen: hideg, könnyű, száraz, csípős, keserű, fanyar ételek. A legkevésbé jók a hideg ételek és italok például üdítők, fagylalt. Yoga étrend a forró italok és levesek fogyasztása. Az étel legyen tápláló, zsírban, fehérjében gazdag, mert a váta alkatúak sok energiát fogyasztanak, de nem hajlamosak az elhízásra.

Nekik ajánlható a legkevésbé a nyerskoszt, mert az emésztésük tüze gyenge. Nem szabad azonban az agnit túl sok csípős ízzel fokozni, mert annak szárító hatása van.

A pitta étrend Kedvező: hideg, nehéz, száraz, édes, keserű, fanyar ételek. Kedvezőtlen: meleg, könnyű, olajos, sós, savanyú, csípős ételek.

Tetszik ez a bejegyzés?

A nyers ételek, főleg a saláták, zöldségek és édes gyümölcsök nyugodtan ajánlhatóak. Minél több folyadékot fogyaszt, annál jobb, de ne yoga étrend az italokat forrón, és vigyázzon a túlzottan olajos ételekkel is. Mindenfajta ételből ehet, mert az agnija erős, de nem szabad túlzásba vinni az erős fűszereket és a sót.

Ne fogyasszon túl sok gabonát, mert az erősen fűt. A kapha étrend Kedvező: meleg, könnyű, száraz, csípős, keserű, fanyar ételek. Kedvezőtlen: hideg, nehéz, olajos, édes, savanyú sós ételek.

Egészség és ájurvédikus táplálkozás

A leginkább hajlamos az elhízásra, ezért kalóriaszegény étrendet kell követnie. A szénhidrátot, fehérjét és zsírt csökkentse a minimálisra, egyen minél kevesebbet és tartson böjtöket. A meleg ételt ő is igényli, de az édességeket és a gabonaféléket lehetőleg kerülje. A zöldségek lehetnek előtérben, mind nyersen, mind főve. Fűszerezhet nyugodtan, de ne sózzon nagyon. További szempontok a táplálkozásban A táplálkozás során az étel az egészséges emésztőrendszerben maradéktalanul megemésztődik.

A megfelelő emésztésnek három feltétele van.

Jógikus receptek

Az első a dípana, vagyis a jó étvágy. Alapszabály, hogy csak akkor együnk, ha éhesek vagyunk. A második a pácsana, vagyis a jó emésztés.

Ilyenkor az elfogyasztott ételt könnyen megemésztjük és nem jelentkeznek kellemetlen tünetek, mint például a savasság, puffadás, szélképződés, nehézkes érzet. A harmadik pedig az anulómana, vagyis a jó ürítés. Az egészséges székelési inger a yoga étrend reggeli órákban jelentkezik és hatására naponta egyszer megfelelő állagú és mennyiségű székletet ürítünk.

5 étkezéses étrend 2 hetes diéták

Az ilyen egészséges emésztés mellett az elfogyasztott táplálékból nem keletkezik ama méreganyagígy nem fogunk megbetegedni. Kerülendő táplálékok A vegyszeres élelmiszerek fogyasztása kerülendő. A modern mezőgazdaságban sok esetben a növények vegyszerekkel szennyezettek, nitrátos yoga étrend vetik, amelyben esetleg még más, szennyező hulladékokból származó mérgező vegyületek is előfordulnak.

A locsolás esetén a vezetékes vízben előforduló további mérgek is szennyezhetik. Az ilyen körülmények között termelt és termelés közben növényvédő yoga étrend, műtrágyákkal, hormonokkal vagy antibiotikumokkal kezelt növények elfogyasztásakor a szervezetben mindenképpen méreganyag keletkezik, ami károsítja a szövetek és a dósák funkcióit, valamint elősegíti ugyanezen mérgező anyagok felhalmozódását a testben.

Mindez elkerülhető, ha bio ételeket eszünk; egyszerű módon, természetes közegben megtermelt növényeket. Az élelmiszerek gyártása és feldolgozása során történő károsító hatásokat finomítás, génmanipuláció, tartósítás, íz fokozás is minimálisra kellene csökkenteni. Manapság már számos élelmiszer-alapanyagot szaporítanak génmanipulációs eljárásokkal, ami zavart okozhat az azokat elfogyasztó emberek vagy utódaik genetikai rendszerében.

Ez azért is fontos, mert például a prakriti, vagyis a dósák születéskori egyensúlyát is a genetikai kód határozza meg, mely egyensúly felbomlása betegségeket eredményezhet.

Számos élelmiszert, főként a cukrokat és a malomipari termékeket finomítják, amik által sokat veszítenek természetes tápanyag tartalmukból és emészthetőségük is rosszabb lesz. A finomítás következménye az általánosan rosthiányos táplálkozás. Yoga étrend tartósítási eljárások során gyakran vegyszerekkel kezelik az élelmiszereket.

A mesterséges tartósítás egyrészt megfosztja az élelmet a természetes tápanyag tartalmától, másrészt a benne lévő vegyszerek méreganyagok a szervezet számára. A különféle állományjavítók, ízfokozók, színezékek és aromák mind-mind növelik testünkben a méreganyag mennyiségét. Kerülendők a húsételek, melyek egyrészt nagyon yoga étrend emészthetők, másrészt nagy mennyiségű negatív érzelmi információt és mérgező vegyületeket tartalmaznak.

A vegetáriánizmusról később külön is szó esik. A különböző élvezeti cikkek, mámorító szerek cigaretta, alkohol, kévé, kóla, energia italok, drogok, nyugtatók fogyasztása teljesen kizárandó. Felborítják a dósák harmonikus működését és csak méreganyagot hagynak maguk után.

Kategóriák

A nyers ételek kis mennyiségben egészségesek, de ne vigyük túlzásba fogyasztásukat, mert leterhelik az emésztés tüzét agnit. A táplálék alapját a gabonák képezzék. Ezeket a legjobb főzve, vagyis kása formában enni. A második legjobb a tűzön sütött keletlen kenyér lepények, csapátiutána pedig az ismert kelesztett barnakenyér. A legkevésbé jók az olajban sült gabonák és fehér lisztből készült pékáruk.

What to Eat, Diet Plan - Sadhguru (Important)

Ezek nagyon leterhelik az emésztést. A főtt rizs frissen nagyon jó, viszont újramelegítve egészségtelenné válik. A cukor és só fogyasztását korlátozzuk. Kis mennyiségben segítik az emésztést, de nagy mennyiségben egyensúlyzavart okoznak. Ugyanígy vigyázzunk az erős fűszerezésre, mert az is megzavarhatja a dósák működését.

A szénsavas italok fogyasztását is tartsuk minimálisan, mert egyébként túlzott terhet rónak yoga étrend emésztő szervrendszerre. Mértékletesség és rendszeresség Az ájurvéda azt javasolja, csak akkor együnk, amikor az előző étel már megemésztődött.

legjobb fogyást segítő tabletta gyors fogyás combból

Ennek megbízható jele az éhségérzet. Meg kell várni, míg az előző étkezésből származó salakanyagok kiürülnek, és csak ezután szabad újabb ételt magunkhoz venni. Az emésztés tüzének szüksége van bizonyos időre, amíg a hatását kifejti dash diéta rendelés elfogyasztott ételre yoga étrend érdekében, hogy azt megeméssze. Ezután a szervezet megpróbálja helyreállítani az emésztés tüzét enzimeket.

Ha ennél hamarabb eszünk, akkor az újonnan elfogyasztott étel összekeveredik az előző félig emésztett maradékával, amely aztán tökéletes emésztés nélkül továbbítódik a bél perisztaltikájával.

Ennek az lesz a következménye, hogy nem tud felszívódni a félig emésztetlen táplálék, emellett azonban finomabb szinten a dósákat is megzavarja.

A megfelelő mennyiségű ételt a szervezet könnyedén meg tudja emészteni, hosszú életet biztosít anélkül, hogy megbetegítené a dósákat.

Folyadékot étkezés közben csak kis mennyiségben érdemes fogyasztani, nagyobb mértékben eloltja az emésztés tüzét. Túlsúlyos személyek inkább az étkezés előtt, vékonyak utána, a normál testalkatúak pedig étkezés közben igyanak.

Jóga és étrend – 5 fontos étkezési szabály jógázóknak!

Az ételek társítása Az ájurvéda leír általános szabályokat, amelyek szerint nem szabad hideg ételt enni ghí tisztított vaj után, savanyú ételeket tejjel fogyasztani, egyenlő mennyiségű ghít és mézet fogyasztani. Zavaró a túl hideg, túl meleg, yoga étrend könnyű vagy túl nehéz ételek feldolgozása is a szervezet számára.

Azonban vannak az egyes ételfajták között pontos szabályok, amelyek betartásával a lehető legkevesebb méreganyag keletkezik szervezetünkben. Az élelmiszereket a beltartalmi tulajdonságaik alapján tíz csoportba oszthatjuk.

Az alábbiakba leírjuk, hogy ezek hogyan fogyaszthatóak. Édes gyümölcsök: banán, datolya, aszalt gyümölcsök, füge. Ideálisan társíthatók egymással, félig savanyú gyümölcsökkel és savanyított tejtermékekkel. Elfogadható olajos magvakkal vagy tejjel, minden mással együtt mérgező, de a legjobb külön ételként enni őket.

Olvass még jógáról!

Félig édes gyümölcsök: mangó, sárga- görögdinnye, fekete ribizli, valamint a következők, ha édesek: alma, körte, szőlő, cseresznye, meggy, szilva, barack, málna. Ide tartozik a paradicsom is. Jól illenek egymáshoz, az édes és savanyú gyümölcsökhöz, valamint a savanyított tejtermékekhez. Elfogadható olyan zsíros ételekkel, mint a sajt, magvak és túró. Mással együtt nem jók.

Yoga étrend gyümölcsök: narancs, mandarin, grapefruit, ananász, gránátalma, citrom, savanyú ízű alma, körte, szőlő, meggy, szilva, áfonya. Jól társítható félig édes gyümölcsökkel és savanyított tejtermékekkel.

fogyás belső combról glükomannán tabletta

Elfogadható olyan zsíros ételekkel, mint a sajt, olajos magvak és túró. Mással együtt nem ajánlottak. Keményítő nélküli zöldségek: uborka, káposzta, édes paprika, zöldbab. Jól társítható fehérjékkel, zsírokkal, enyhén keményítőtartalmú zöldségekkel, keményítőkkel és leveles zöldségekkel.

A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi

Tejjel és gyümölccsel ne fogyasszuk! Enyhén keményítőtartalmú zöldségek: cékla, fekete retek, kelkáposzta, tök, padlizsán, sütőtök, zöldborsó. Jól társítható keményítőkkel, keményítő yoga étrend zöldségekkel, zsírokkal és leveles zöldséggel. Savanyított tejtermékekkel, sajttal, túróval, magvakkal megengedhető a társítása, de tejjel, fehérjékkel, édességekkel és gyümölcsökkel együtt ne együk.

Keményítőtartalmú ételek: búza, rozs, zab, rizs, burgonya, gesztenye. Jól társítható leveles zöldségekkel, keményítő nélküli és enyhén keményítőtartalmú zöldségekkel. Elfogadható az, ha egymással vagy zsiradékkal fogyasszuk, de ez a kapha alkatúaknál vagy hízásra hajlamosaknak nem ajánlott.

Ha keményítőt zsírral fogyasztunk, akkor érdemes némi leveles vagy keményítő nélküli zöldséget is fogyasztani mellé. Esetleg sajttal, magvakkal vagy túróval együtt ehetőek, de ez nem annyira ajánlott. Nagyon káros a keményítő fogyasztása fehérjékkel, tejjel, cukorral és bármilyen gyümölccsel.

Fehérjék: túró, sajt, tej, joghurt, aludttej, szárazbab, borsó, dió, olajos magvak. Nagyon jól társíthatók leveles és keményítő nélküli zöldségekkel.

prodietix diéta fogyókúrás vicces képek

Enyhén keményítőtartalmú zöldségekkel is megengedhető a társítása. Nem szabad kétféle fehérjét együtt fogyasztani, vagy pedig keményítővel, cukorral és édes gyümölcsökkel fogyasztani. Kivételek: a zsíros túrót, sajtot, olajos magvakat savanyú vagy félig édes gyümölcsökkel. A tejet társíthatjuk félig édes vagy édes gyümölcsökkel. A savanyított tejtermékek a gyümölcsök mindhárom fajtájával együtt fogyaszthatóak.

Leveles zöldségek: sóska, spenót, csalán, gyermekláncfű, saláta, koriander, retek, torma, cikória. Minden étellel jól társítható, kivéve a tejet. Zsírok: tejszín, tejföl, vaj, ghí, növényi olajok.

Nézd meg az online jógaórákat

Ideális leveles zöldségekkel, keményítő nélküli és enyhén keményítő tartalmú zöldségekkel. Esetleg fogyasztható keményítőkkel, de ekkor leveles vagy keményítő nélküli zöldséget is fogyasszunk. Fehérjével, gyümölccsel és édességekkel ne együk. Édességek: fehér és barna cukor, nád- vagy datolyacukor, méz, juharszirup, lekvárok, szörpök.

A legjobb ezeket külön fogyasztani, az étkezés előtt órával. A fehérjékkel, zsírokkal vagy keményítőkkel együtt fogyasztva erjedést idéznek elő.